Montessori módszer
Módszerünk, melynek megalkotója Montessori Mária, egy gyermekközpontú oktatási szemlélet, ami a gyermekek tudományos megfigyelésén alapul. Dr Montessori módszere időtállónak bizonyult, 100 éve sikeresen alkalmazzák különböző kultúrákban a világ minden táján. Montessori Mária (1870-1952) Olaszország első orvosnője volt. További tanulmányok után 1907-ben megnyitotta a Casa dei Bambini-t az első Gyermekek házát a 3-6 éves korú gyermekek számára. Az itt végzett megfigyeléseire, addigi tapasztalataira alapozva dolgozta ki sajátos módszerét, mely azóta világszerte elterjedt.
Az általa megálmodott és megvalósított irányelvek a következők
- Szabadságra, önállóságra és önművelésre nevelés
- Kötelező haladási ütem helyett a saját fejlődési ütem, az egyénre szabott fejlesztés a meghatározó
- Segítő, támogató, tájékoztató, csak a legszükségesebb esetben beavatkozó pedagógusok nevelnek, a parancsoló, irányító és az ismereteket közlő pedagógus helyett
- Önálló tanulás a tanításközpontúság helyett
- Minden gyermek életében vannak fogékony periódusok, ezekben az időszakokban az intenzív érdeklődés hatására a tudást különösebb erőfeszítés nélkül szívja magába a gyermek
- Az ismereteket lényegükben hordozó szemléltető eszközök, szabad polcokon elhelyezett, igényeknek megfelelően választhatók és ennek megfelelően tervezett környezetben alkotják a nevelés színterét.
Minden gyermek számára biztosítanunk kell a szabad felfedezés örömét és az önálló problémamegoldás lehetőségét.
Eszközrendszerünk
Az ismereteket lényegükben hordozó szemléltető eszközök szabad polcokon vannak elhelyezve, mintegy megteremtve ezzel az optimális környezetet a fejlődéshez, önálló tanuláshoz.
- Az érzékszervek fejlesztése
- A mindennapi élet gyakorlatai
- Anyanyelvi nevelés
- Matematikai nevelés
- Kozmikus nevelés
- Művészeti nevelés (irodalom, zene, vizuális munka)
- Testi nevelés és úszás
Az óvodai nevelésünk mindennapjait az ezen területeken való munkálkodás határozza meg, integrálva a testi nevelést és az angol oktatást.
A Montessori pedagógia sajátossága, hogy olyan speciális eszközökkel való nevelést, oktatást tartalmaz, amely a hagyományos és más alternatív módszerekben nem található.
Angol nyelv beemelése és megjelenése
Angol-Magyar oktatás
A 2002-ben induló óvodánk, Magyarországon először, ötvözte a Montessori pedagógiát egy idegen nyelv beemelésével. Az elmúlt 20 év tapasztalatai ékesen bizonyítják, hogy az angol nyelv megismerése ebben az életkorban két nyelv egyidejűleg való hallása, a gyermeki fejlődést elősegíti, könnyebbé teszik alkalmazkodásukat, problémamegoldó és differenciáló képességüket, illetve az idegen nyelv iránti természetes kíváncsiságukat.
Így intézményünkben, tehetséggondozás, illetve szülői igényeknek megfelelően, a gyerekek lehetőséget kapnak az angol nyelv megismerésére és gyakorlására szakképzett szakemberek irányításával.