Napjaink

Montessori módszer a Mi Bölcsődénkben és mindennapi apró varázslatok

Montessori módszer a Mi Bölcsődénkben és mindennapi apró varázslatok

Mindennek oka van. Valaha azt gondoltam, a Montessori módszer az óvodában kezdődik. Hallottam róla, hogy 2-3 évesekkel már jól együtt lehet működni, de magamban nem voltam erről meggyőzve. Aztán adódott egy lehetőség, és igent mondtam rá. Elkezdtem én is bölcsődés korú gyerekekkel foglalkozni, és lássak csodát, valóban, a módszer működik az ilyen apróságokkal is. Az ő életkorukhoz igazítva persze.

A Montessoriban azt is nagyon szeretem, hogy folyton meg lehet újulni. Folyamatosan gyártjuk az eszközöket a gyerekeknek (és a magunk örömére). Megfigyeltem, hogy már tudják használni az önellenőrzést. Készítettünk a kolléganőimmel régi naptárakból párosító játékot. A hátoldalán számokkal jelöltük a párokat. Működik. Egy 2,5 éves kislánnyal játszottam éppen, amikor kérdezte tőlem, hogy szerintem, amit választott az jó-e úgy. Szeretném önállóságra nevelni őket (másik kedvencem a módszerben), ezért megmutattam neki, hogyan tudja eldönteni ő. Megfordítottuk a kártyákat és kérdeztem, hogy ugyanazt látja-e. Bár még nem ismeri a számokat leírva, de azt látja, hogy valami ugyanolyan-e. Sikerült.

A kreativitás az egyik mozgatórugóm, segít fenntartani a lelkesedést és megvéd a kiégéstől. Ezért is vagyok hálás a sok ötletért, ami elérhető az interneten. Szoktuk képek alapján kombinálni az eszközöket: rózsaszín tornyot, barna lépcsőt, kiegészítő hengereket.

Azt is mondták már nekem, hogy a gyerekek sokfélék. Bebizonyosodott, hogy ez az állítás is megállja a helyét. Nálunk is különböző korúak, különböző habitusúak és az érdeklődésük is eltérő. A differenciálást úgy oldjuk meg, hogy amíg a picik átöltöznek a kerti móka előtt, addig nekem lehetőségem van a nagyobbakkal foglalkozni. Van, hogy csendkörözünk, van, hogy járásgyakorlatokat találok ki nekik, például kanálba beleteszem a pom pom csipeszelős eszközből a pom pomot, és azzal sétálnak körbe a szobában. Van, hogy három lépcsős leckével, a színdobozt használva a színekkel foglalkozunk angolul. Olyan is van, hogy csapatokban rakják be a hengersor elemeit a helyükre, akár csukott szemmel.

Szeretném megosztani azokat a mindennapi varázslatokat, amik beragyogják az együtt töltött időnket. Őszintén hálás vagyok, hogy egy ilyen összetartó és szeretetteljes csapat tagja lehetek. Minden kollégám hozzátesz valamit ahhoz, hogy minden nap öröm legyen bejárni, a gyerekeknek is. A csoportunkon belül is megvan a harmónia. Boldoggá tesz, hogy a munkatársnőim nyitottak az ötleteimre, és kiegészítik a saját gondolataikkal. Három olyan dologról szeretnék mesélni, ami jó érzéssel tölt el.

 

  1. Elalvás előtt a Titok Tündér könyvsorozat egyikéből mesélünk. Nemcsak a gyerekeknek ad sokat. Nekünk is.

 

  1. Szeretem Bagdy Emőkét, a szakértelmét és a hozzáállását a gyerekekhez, a tanításhoz. Van az interneten egy mindenki számára ingyen elérhető anyag, amit az iskolai relaxációhoz dolgozott ki. Amikor a gyerekekkel a tornaszobában vagyunk, és már nagyon felpörögtek, felcsendülnek a nyugalmat árasztó gitár dallamok, és már ösztönösen fekszenek is le a tatamira. Látszik és érződik rajtuk, hogy – még az ilyen picikék is – élvezik ezt, és kicsit megpihennek. Volt már, hogy vonatban körbeültünk és labdát görgettünk az előttünk ülő hátán. Azt is örömmel próbálták ki. A gyermekek nagyon rugalmasak, hamar felvesznek új szokásokat. Nagy tanítók.

 

  1. Csupa olyan emberrel vagyok körbe véve, akik hatnak rám. Karácsonykor készítettünk egy szívemnek nagyon kedves Adventi kalendáriumot. Volt egy kezdeményezés, amiben részt vettem, arról szólt, hogy teremtsünk egy olyan adventi időszakot, ami mások szolgálatával telik. Emellett egy odaadó és kreatív négy gyermekes anyuka barátnőm ötletéből indult el a gondolat. A kettő együtt olyan hatással volt rám, hogy késztetést éreztem, adjuk meg mi is a gyerekeknek az ajándékozás, másokért tevés szívet melengető érzését. Szerettem volna, ha már ilyen kicsi korban megtapasztalják, milyen jó élmény másokra is gondolni és adni. Azt nem tudom, hogy ők izgultak-e jobban ablaknyitás előtt, vagy én, aki még tudtam is, hogy aznap mi lesz. Persze a megindító reakciókat nem tudhattam előre, hogy kiben, milyen érzéseket váltunk ki. Meghitt, szeretettel teli élmény volt, bízom benne, hagyományunkká válik.

Miket rejtettek az ablakok?

  • nap December 1. Ajándékot készítünk Sanyi és Zoli mestereknek (gondnok és kertész), és odaadjuk nekik
  • nap December 2. Buborékok repülnek a szobában
  • nap December 5. Bújócskázunk Veletek a kertben
  • nap December 6. Ajándékot készítünk irodai Évának és papiros Csillának és Tündének és odaadjuk nekik
  • nap December 7. Ajándékot készítünk a Szülőknek
  • nap December 8. Ma meghívót készítünk közösen a szülőknek a Karácsonyi ünnepségünkre
  • nap December 9. Házat építünk a szobában
  • nap December 12. Ma ajándékot készítünk a dajkáknak és odaadjuk nekik
  • nap December 13. Ma énekelünk az ovisoknak és óvónéniknek
  • nap December 14. Ma kaptok egy bábelőadást, amit a varázsszőnyegen nézhettek (ejtőernyő) – A három kiscica
  • nap December 15. Fogócskázunk Veletek a kertben
  • nap December 16. Ma csillagokat varázsolunk ide – Csillagszóró
  • nap December 19. Ma együtt megnézünk egy Diamesét
  • nap December 20. Ma van plusz egy mese – Tapsi relax
  • nap December 21. Ma bulizunk – csákók, lufik, szerpentinek

Szeretném elmondani, hogy úgy érzem, a nevelés, ha nyitottak vagyunk, egy kölcsönös adok-kapok, tanítok-tanulok folyamat és lehetőség. Ezekben a kis lényekben nagy tanítások vannak: a megbocsátás, amikor sérelem éri őket, és a következő pillanatban már tovább játszanak önfeledten; a jelen megélése, örülnek minden apróságnak, őszintén érdeklődők. Az alap érzelmük a Boldogság. Hiszek benne, hogy a Szeretet és a Boldogság döntés kérdése, és ők nagyon sokszor döntenek emellett. Ez egy fantasztikus áldott szakma, és az ember, ha nyitott, alázatos és odafigyel, sokkal többet kap, mint gondolta.

Köszönöm a lehetőséget, hogy megoszthatom az érzéseimet és gondolataimat.

Szeretettel,

Márkusz Panni
Angol nyelvi foglalkozást vezető pedagógus

Montessori Tehetség Óvoda és Bölcsőde

adminMontessori módszer a Mi Bölcsődénkben és mindennapi apró varázslatok

Related Posts