Tanulmányút a budapesti kétnyelvű Montessori – óvodában

Az Angol nyelv az óvodában specializáció hallgatói 2009. október 14-én hospitálást és szakmai megbeszélést folytattak a budapesti Montessori Mária Kétnyelvű Óvodában és Bölcsődében.

A BPK Nyelvi és Kommunikációs Intézete és a budapesti Montessori-óvoda több mint három éve ápol gyümölcsöző kapcsolatot. 2006 tavaszán Hierholczné Faragó Tünde, az óvoda vezetője húgával, egyben kolléganőjével érkezett Sopronba a Pedagógiai Kar Világ-nyelv napi rendezvényére, hogy bemutassa a hallgatóknak az intézményükben folyó magyar-angol kétnyelvű oktatást. Amikor 2006 szeptemberében a karon beindult az angol nyelvi specializáció, Tárnok Péter vezetésével hattagú hallgatói csoport indult az óvoda csepeli székhelyére, hogy élőben tanulmányozhassa a kétnyelvű óvodai nevelés alapjait. Már akkor érezhető volt, hogy a látogatás túlmutat egy szokásos udvariassági viziten. Két hónap sem telt el, s az angolos hallgatók az angol nyelvi szakest vendégeként köszönthették az óvoda vezetőjét családjával együtt.

A lendületes kezdést sikeres folytatás követte. Az újabb évfolyamok hallgatói megismételték a hospitálást, s az óvoda nyitottságának köszönhetően egymás után ketten ott végezték háromhetes gyakorlatukat is: Ferenczy Réka jelenleg Newcastle-ban pedagógusasszisztens, Baloghy Krisztina pedig végzős hallgatónk.

A délelőtt idén is bőséges programot kínált az érdeklődőknek. Ami a vendég számára érdekesség, az ottani óvodásoknak mindennapi rutin: ők már jól ismerik a speciális Montessori-eszközöket, melyekkel játszanak, tudják, mikor van itt a kör (=foglalkozás) ideje, természetes számukra két nyelv állandó jelenléte. Az óvónők is a szokásos napirend szerint végezték feladatukat: munkájukat természetesség, ugyanakkor tudatosság jellemezte. Ez alkalommal is mindent elkövettek annak érdekében, hogy megvalósítsák Maria Montessori alapelvét: Aiutami a fare da solo/ Help me to do it by myself/ Segíts, hogy magam csinálhassam!

Az idei látogatásnak az volt az érdekessége, hogy nemcsak hallgatók, hanem gyakorló óvónők is jelen voltak; utóbbiak a kar Angol nyelv az óvodában szakirányú továbbképzésének keretében. Ennek is köszönhető, hogy a hospitálást követő megbeszélés hosszabbra nyúlt a tervezettnél, hiszen másra kíváncsiak a hallgatók, s másra azok, akik már mindennapjaikban érzékelik a kétnyelvűség és a multikulturális környezet hatásait.

A szakmai megbeszélésen szóba került még az óvoda legújabb – környezeti nevelésre irányuló – pályázata, s a Nyelvi és Kommunikációs Intézet törekvése egy európai Montessori-kapcsolat kialakítására. A szakdolgozatot író hallgatók sem csalódtak: diplomamunkájuk elkészítéséhez hathatós segítséget kapnak az óvoda dolgozóitól.

Mi a budapesti Montessori-óvoda titka? Ha két szóban kéne megfogalmazni: szakmaiság és emberség. Előbbi egyik elismerése, hogy 2009-ben az Oktatási Minisztérium az óvodát a “Jó angol nyelvi gyakorlattal rendelkező intézmények” sorába választotta. Utóbbira csak egy példa hároméves együttműködésünk. Az idei tanulmányút a hallgatók saját szervezésében jött létre Soósné Orbán Györgyi irányításával, a kísérő oktatók ezúttal Koloszár Ibolya és Kitzinger Arianna voltak.

Forrás: NyME , Képek